Förbannad på den här könsfördelningen


FY vad förbannad jag blev igår när jag skulle hämta ut mitt paket från Celsius! Eftersom jag visste att det skulle vara tungt bad jag min mosters pojkvän svänga in där efter gymmet (att bära två flak celsius hem från postutlämningen, cirka tre km, är lite mycket haha). Så det var jag, han och mamma som klev in i butiken. 
Sa att jag var där för att hämta paket och han började leta efter det. Jag sökte med blicken och såg Celsius välkända logga ligga lite undanskymd och pekade på det.

- Ah, är det vitaminer och sånt? frågade han.
- Jaaa, typ. 
- Är det till dig? frågade han och pekade på min mosters pojkvän som svarade nej. 
- Jaha, det är till dig! sa han och pekade på min mamma. 
- Nej, det är till henne, sa mamma och pekade på mig. 
- Vaa, är det sant? Är det träning? Sån styrka? 
*Nickar* 
- Men du är ju liten flicka. Flickor ska inte träna sånt. 

Log litegrann, tog mitt paket och gick - men inombords kokade jag. Fan vad förbannad jag blir! Vadå "flickor ska inte träna sånt"?! Så himla trött på all denna könsfördelningen. Tjejer ska bära rosa, killar blått. Bilar är till för killar och barbies är en sjävklarhet för tjejer. Killar hör hemma på gymmet, tjejer ska stå i köket och laga mat, alternativt dansa balett. 

Jag tänker göra det jag vill. Stå och trängas bland killarna vid de fria vikterna, trots att vi "ska" nöta konditionsmaskinerna. Jag tänker ta i på gymmet och svettas, inte stå och fippla med mobilen eller fixa håret. Kan vi inte bara få vara människor? Inte uppdelade mellan tjejer och killar, där det är bestämt vad och hur man ska vara? 
 Jag är tjej och älskar att lyfta tungt på gymmet och svettas. Men jag älskar också att springa och laga mat. Ok? 
 

Kommentarer
Daniella 🌙

Oh, det där har jag aldrig hört innan ens. Brukar inte tjejer bli SKITUPPMUNTRADE när

Svar: Va? Nej? Varför ska jag bli uppmuntrat av att någon i princip kränker mig och säger att tjejer inte ska träna styrketräning?
evelaan.blogg.se

2013-06-20 10:15:44
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Daniella 🌙

När de tränat styrka? Värsta komplimangerna och grejer

2013-06-20 10:16:14
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
AN

Jag vet. Så jävla stört.

2013-06-20 17:45:37
Anette

<3

2013-06-20 22:05:06
URL: http://vnette.blogspot.com
Daniella 🌙

Nej, med uppmuntrade menar jag att tjejer brukar väl få komplimanger och typ "fan vad grym du är" osv :3

Svar: Det tycker jag inte. Jag får blickar osv på gymmet när jag går och trängs bland de fria vikterna. Typ "ska hon ta upp en bänk när hon inte ens lyfter tungt" osv..
evelaan.blogg.se

2013-06-20 22:27:57
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: