Löpning

Som jag skrev häromdagen har/ska jag ändra om i mitt träningsschema lite. Jag älskar styrketräningen precis lika mycket som jag älskar att löpa. Därför har jag fått välja att antingen vara bäst på det ena, eller medelmåttig på båda. Det går tyvärr inte att kombinera. Eller jo, såklart går det, men det blir himla svårt då löpning "äter upp" musklerna och det är ju inte direkt det man är ute efter när man tränar styrka. Visserligen kan jag köra HIIT för att bevara musklerna bäst, men jag gillar distanslöpning. Så, det funkar ju inte heller. 
Länge har jag tänkt att det gör ingenting om jag är medelmåttig på båda grejerna, så länge jag får och kan utöva både och. Men jag har insett att så är inte fallet. Löpningen har faktiskt haft huvudrollen inom träningen. Och jag har slagit många rekord under våren. Mitt första mål var att springa milen under en timme. Det är inte länge sedan jag sprang min första mil. 4 månader sedan för att vara exakt. Då tog det mig 56minuter. En vecka senare slog jag det rekordet med två minuter. Gick dock ut för hårt, min kropp var ju inte van vid löpningen. Skadade mig och fick vila från att springa i en månad. När jag tillslut vågade mig på milen igen, slog jag rekordet och klockade in på 50.57minuter. Tror ni jag var bitter eller? ;) Milstolpen var ju att komma under 50min. 
Två veckor senare var jag överlycklig, då sprang jag milen på 49.53! 
Sen har det bara rullat på. Skadat mig ett par gånger då jag varit för ivrig och fått vila emellan varven. Nu idag är mitt rekord på milen 39.56, som jag slog förra veckan. Det har gått fort för mig. Tänk att för bara 5 månader sedan hade jag inte sprungit distans i hela mitt liv?
Minns under högstadiet då vi skulle springa 2km så fort vi kunde på idrotten. Enligt idrottsläraren hade man bra kondition om man sprang 2km under 12minuter. Tyckte det var lite väl överdrivet och vi var många som klagade. Nu garvar jag åt att jag tyckte det var omöjligt. :) Man kan om man vill! 
Så, jag känner mig rätt färdig inom löpningen. Visst, jag har lite sug efter att köra riktig distanslöpning, springa lite långsammare och se hur många km jag klarar. Sugen på marathon. Men samtidigt lockar det att bli bättre inom styrketräningen också! Jag vill ha synliga muskler. Stora muskler! Vara rejält stark
Funderar fram och tillbaka hur jag ska göra, om jag ska fortsätta som jag gjort nu tills sommaren är över, och fortsätta satsa på löpningen, för att sen efter sommaren satsa mer på styrketräningen. 

Vi får se helt enkelt! :) 
Vill ni att jag skriver lite tips om hur man blir en bättre löpare? Eller har ni tips på vad ni vill läsa överhuvudtaget i min lilla blogg? Kram på er! 

Kommentarer
finlandssvenska

jaa, gärna tips om löpningen! :)

2013-06-27 16:06:20
Alice

Jag har precis börjat springa så tips om det hade varit uppskattat!

2013-06-27 16:34:18
URL: http://www.aliceattack.com
Anonym

Ja löpartips!! :D

2013-06-27 16:48:00
Emilia

Skriv gärna tips om löpningen :)

2013-06-27 16:48:03
URL: http://emiliaas.webblogg.se
Narie

Jaaaa skriv!

2013-06-27 17:46:38
Maja

Tips om löpning hade varit jätteintressant att läsa! :)

2013-06-27 19:49:22
URL: http://feelslikeflyiing.blogg.se
Li

Jaa, löpartips! Skulle vara jätteuppskattat. :)

2013-06-28 09:39:49
Sara

hade varit jättesnällt med lite tips i löpning!

2013-06-28 17:25:21
Hannah

Löptips vore fint! Tycker för övrigt att du är helt grym!! Typ min största motivation just nu. Dock tränar jag inte lika mycket som dig och har inte heller det i sikte just, men blir ändå peppad att verkligen ta tag i träningen när jag din blogg då den påminner mig om hur kul det verkligen är att motionera. Dessutom är det himla kul att se att du mår bättre nu, även om allt kanske inte alltid är på topp eller ens i närheten. Massor av kramar till fina dig!

Svar: Åh, tack! Vad glad jag blir av sådana här kommentarer! Kram <3
evelaan.blogg.se

2013-06-30 20:20:36
Hannah

Herres vad min kommentar blev konstigt formulerad, haha. Hoppas den är läsbar i alla fall.
Just nu*
När jag läser din blogg*

2013-06-30 20:21:58
Johanna

Ja tack! Jag suger på att springa :(

2013-06-30 23:44:52
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: