Utebliven mens

Usch, vad dålig jag är på att svara på kommentarer. Får sätta mig ner och göra det snarast! Just nu är jag påväg till gymmet för ett benpass, så tänkte att jag åtminstone kunde svara på en anonyms fråga angående min mens och om den kommit tillbaka.
Mensen försvann för mig våren 2011, dvs lite mer än två år sedan. Det var ungefär då allting startade för mig, men jag hade inte så ohälsosamt låg vikt och hade inte "fifflat" med maten länge.
Dock var jag rätt sen med att få min mens överhuvudtaget, och den var inte regelbunden. Ibland kunde det gå en månad och en vecka mellan, ibland två månader osv. Så det var inte konstigt för mig om jag en månad var utan. Fast precis innan den försvann hade jag börjat få den relativt regelbundet, tror bara det svängde med en dag eller så.

Men, två år utan mens ÄR mycket, särskilt nu när jag varit på en bra vikt och ätit ordentligt i nästan ett år. Så jg gick till min läkare som vet allting om min ätstörning. Han sa att det är normalt att det blir så, och det behöver inte betyda att kroppen mår dåligt, bara att den är lite defensiv så att säga, och att mensen förhoppningsvis kommer tillbaka snart. Vi gav det ett halvår, har jag inte fått min mens då ska jag gå och bli undersökt ordentligt.

Men ett tips till er, om ni som mig har utebliven mens trots bra vikt och matintag, försök att inte oroa er! Stress är en stor faktor till att mensen försvinner. För att vara ärlig tror jag det är därför min inte kommit tillbaka. Jag har lätt för att stressa upp mig och oroa mig i onödan. Har precis dragit på mig magkatarr pga detta. Så just nu försöker jag fokusera på att ta det lugnt. Ta dagen som den kommer!

Hoppas jag besvarade din fråga bra. :)


Kommentarer
Tove

Hej!

Jag är i precis samma sits som du. Min mens försvann i Augusti 2010.. och har ännu inte kommit tillbaka. Jag har haft en ätstörning sedan 2010 då.. och även om jag äter bättre nu (väger liite mer nu) så kommer den inte tillbaka. Dock tror jag att det är som du säger, att stress och oro påverkar mycket. Och jag stressar och oroar mig mycket i onödan.. Vilket är sjukt jobbigt. Det är skönt att inte ha mens. Men jag menar den har varit borta i snart 3 år.. Så, nu får den mer än gärna komma tillbaka. Men iaf, nåt tips på hur man inte ska stressa upp sig för saker och ting? Haha, kanske inte så lätt att säga. Men om du skulle komma på något. Så skulle jag bli superglad! Hoppas det blir bättre med magkattarren!
Du är fiin!

2013-06-19 18:32:08
URL: http://neevergiveup.devote.se
E

Kanske för lite fett på kroppen? Fettet behövs ju för att kroppen ska producera östrogen vilket behövs för att mensen ska fungera. Du är ju väldigt vältränad och tränar hårt.. Vet läkaren hur mycket du tränar? Ok vikt enligt BMI är ju ingen garanti att man har tillräckligt med fett på kroppen. Hoppas för din skull att mensen kommer igång snart. Verkar bli svårare att få igång den igen desto längre tid man varit utan.

Svar: Ja, det vet jag! Jag äter mer fett än det är rekommenderat per dag för min vikt, så det går ingen nöd där. Dock får jag inte i mig fettet i form av creme frâiche, gräddiga såser, gratänger osv, utan från avokado, banan, nötter, jordnötssmör osv. Ja, läkaren vet om att jag tränar! Ska tillbaka om cirka fyra månader ifall den inte kommit tillbaka.
Självklart vet jag att det inte är en garanti att mensen kommer tillbaka bara för att man har ett ok BMI. Jag tror att mensen uteblir för att jag stressar alldeles för mycket! Men tack för tipset :)
evelaan.blogg.se

2013-06-21 22:38:21
Anonym

Jag har förstått det som att man måste ha en viss mängd kroppsfett för att hormonproduktionen ska fungera, att det inte är fettet man tillför via kosten som har betydelse. Förstår du hur jag menar? Förstår att du äter fett men tänker att du förbränner så pass mycket att det inte lagras som fett och att din fettprocent därmed är för låg för att mensen ska komma.. Många fitness tjejer tappar ju, som du säkert vet, mensen trots ett ok BMI pga för låg fettprocent. Vill absolut inte komma med några pekpinnar eller så, bara funderade om det KAN vara så. Tycker du är grymt duktig som lyckats vända anorexin!

Svar: Ja, det vet jag! :) Tack för tipset iallafall. Kram.
evelaan.blogg.se

2013-06-23 22:43:13
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: