Dagens samhälle

Jag är så in i bomben trött på alla dessa kommentarer. "Varför äter du nyttigt? Varför tränar du" osv. Jag förstår inte varför det är okej för andra att kommentera hur någon annan äter, eller nej, förlåt, hur en som äter hälsosamt äter. För inte tusan är det okej om jag går fram till någon som är smällfet och säger "eh, du, ska du verkligen äta den där pizzan?" t.ex. 
Särskilt jag, som tidigare anorektiker, ska absolut inte välja fullkornsbröd framför vitt bröd, fett ifrån avokado/nötter etc istället för färdiga såser med massa e-ämnen. Inte heller ska jag ha nötter i yoghurtskålen, utan sockriga flingor är rätt! Jag måste tacka ja till den där kanelbullen för att bevisa att jag är frisk, jag ska dyrka donkenmat och gud förbjude om jag skulle äta en sallad!! 
Varför är det så? Jag väljer att äta hälosamt för att jag vill det och min kropp mår bäst av det. Av vitt bröd får jag ont i magen samt känner noll mättnad och blir hungrig med en gång igen, likaså av snabbmat. Fast även jag har dagar då jag struntar totalt i detta och hellre äter en sunkig cheeseburgare framför en fräsch sallad, och tar smällen dagen efter. Men inte varje dag, och det är ett aktivt val jag gör för att må bra på insidan och ut.
Jag äter nyttigt, ja, men nyttigt betyder inte att jag svälter mig själv och äter yttepytte portioner. Skulle jag äta som matschemat man får på sjukhus pga ätstörningar hade jag gått hungrig hela dagen. Jag lyssnar på min kropp och vad den behöver, och det är inte att äta enligt ett förbaskat matschema med exakta mängder. 

Jag kommer nog alltid få sådana här kommentarer, inte minst för att jag just äter hälsosamt och tränar vilket sticker så enormt i vissas ögon, men också pga att jag gått ut med min ätstörning öppet. Och det är smällar jag är villig att ta, då jag dagligen får mail/meddelanden på kik från folk som ber om hjälp. Jag vill använda den kunskap jag har till att just det, hjälpa. Men jag tänker inte stå och ta emot sådana här påhopp pga mitt val av livsstil.
Den här bilden fick jag höra var ohälsosam och "att jag ens kallar det för middag". What? Vad är problemet med denna måltiden? Den innehåller protein ifrån räkor, keso och ägg, fett ifrån ägg och avokado (samt halloumi och pumpakärnor), kolhydrater från bönorna och surdegsbrödet som inte syns. Där har vi det! Jag lägger inte upp exakt allt jag stoppar i mig, långt ifrån. Som sagt, till den här måltiden åt jag även ett surdegsbröd och en timme senare var jag hungrig. Vad gjorde jag då? Jo, jag åt mer. Herre, vad trött jag blir på att höra hur jag bidrar till hälsohets och allt vad det kan vara.

Respektera era medmänniskor och lev som ni vill. Vill ni inte äta hälsosamt och träna så som jag gör - jamen gör det inte . Trivs du med ditt liv som det är, varför förändra? Man ska aldrig göra något som man inte vill såvida kroppen inte tar tillskada (dvs över- eller undervikt). Lev ditt liv som du vill leva det, så lovar jag att jag lever mitt som jag vill. 

Kommentarer
frubalken.blogg.se

Jag tycker det ser ut som en härlig måltid! Mycket bättre än vad många andra stoppar i sig! Kämpa på =)

2013-05-19 00:13:09
URL: http://frubalken.blogg.se/
johanna

Du har rätt i allt du skriver! Å många som har svårt att gå ner i vikt fast de slutar med det onyttiga är för att de äter för mycket nyttig mat. En kalori är en kalori vad är de folk inte fattar? Så ja, bara för att man äter hälsosamt så går man inte ner i vikt :)

2013-05-19 10:06:34
URL: http://johannalehtinen.blogspot.se
Andrea

Läste allt den där tjejen skrev. Blir så ledsen på sånt där. Sen är ju frågan vad hon äter och tränar - knappast bra mat eller någonsin hård träning. Fattar inte varför man "måste" trycka i sig massa skit för att vara hälsosam? Visst, det är inte hälsosamt att träna hårt varje dag eller inte äta godis någonsin, men det är BARA om man känner sig tvingad till det för att gå ned i vikt eller liknande. Jag är ganska så säker på att du, som många andra, väljer att göra som du gör. Man är inte en ortorektiker bara för det! Hälsosamt är bra, känner lite medlidande för den där tjejen som mest troligt aldrig kommer få känna på det... Sen hälsohets - man väljer själv hur man ska ta saker - om man ska få dåligt samvete gör att man själv inte är lika hälsosam och sluta följa kontot, eller om man ska bli taggad till att leva ett hälsosammare liv.

2013-05-19 11:05:53
Andrea

Jag måste bara säga att jag tycker att du inspirerar mig genom att visa hur duktig du är - för det är faktiskt okej att visa det!!

Svar: Tack!
evelaan.blogg.se

2013-05-19 11:12:22
Eveliina

Håller med dig fullständigt och du sätter typ ord på MINA tankar! För mig känns det som om man har en slags äs-stämpel efter sig och alla tittar snett på en så fort man tar en sallad eller tackar nej till godis. Helt sjukt! Tycker det är en konstig kommentar du fått på den där matbilden, när jag såg den satt jag bara och dreglade typ och tyckte den var perfekt! ;) (Y)
Sen förstår jag att man inte ska gå till överdrift "att vara hälsosam" om du förstår vad jag menar, men det tycker jag inte att du gör utan du är en stor inspiration för mig! :) Keep the good work up och bry dig inte om alla som vill dra ner en, för det finns tyvärr folk till allt. Stor kram på dig! Du är så jäkla grym!

2013-05-19 19:15:23
URL: http://www.nattstad.se/Emedtvai
fight4fit

Ser ju riktigt gott ut! Hade mer än gärna ätit det just nu! Och du, väldigt bra skrivit!

Svar: Nämen tack! Tycker om din blogg med :)
evelaan.blogg.se

2013-05-19 19:36:28
URL: http://www.fight4fit.se
Elin

Tänker inte ens kommentera vad jag tycker angående ämnet, är nog rätt obvious.. Så trött på det. Du är bra Evelina, du vet vad du gör!

Men något som "hör detta till" eller vad man ska säg, är bevisningen av det friska.

VARENDA gång någon väljer att äta godis/efterrätt med mig och frågar mig om jag vill ha och jag tackar nej... BLICKEN. Den där jävla blicken. ÄR SÅ TRÖTT på att "bevis äta" för tackar jag nej - SJUKDOMEN SOM TALAR. Men en "normal människa" kan väl få vara osugen på onyttigt, eller tacka nej? Nej vi ska bara gapa, tugga och svälja. Med glädje. Visa att "vi är nu friska".

Sluddra igenom vad tjejen på ig skrev och det är sårande. Helt plötsligt vill hon att kroppen ska må dåligt? Fattar inte hur folk kan skriva så. För det första: Tror hon att nån bryr sig? andra: Har hon inte något vettigt att säga så håll käften. tredje: MEN ORKAAAAAAAAAAAA

ÄSch, du är bäst. Ska svara på ditt sms sen, grät av lycka innan jag somnade för du skrev så fint! ♥ Var lite lessen, och trött. Jättetrött. Men orkar inte hur mcyekt som helst jag heller. Men det slog mig... hur kan jag vara så lycklig att få ha dig som vän? Någon där uppe ville mig nog något gott när de gav mig en syster! VÄRLDENS BÄSTA DESSUTOM! Love ♥

2013-05-20 07:14:15
helene

Jag tycker det är bra att äta nyttigt! Samtidigt tycker jag det är viktigt att man KAN äta onyttigt, att man inte är rädd för att göra det. Att man t.ex. kan unna sig en glass med kompisen. Men det är ju bra att äta nyttigt i övrigt, för kroppen mår bättre helt enkelt. Magen blir lugn och fin och man får en bra energinivå, huden blir bättre, man blir piggare osv. Det ska inte gå till överdrift bara. Men dte gör dte inte, så länge man vågar unna sig.

Vissa matscheman verkar riktigt ruggiga, typ; läsk till maten. Whaaat!?? Varför ska man beordra någon att dricka läsk!? Okej, visst det kanske är bra att göra så i några månader för att ta bort rädslan för läsk. Men inte sen...

2013-05-20 09:08:44
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Jonna

Håller helt med dig! Bry dig inte om dom som kritiserar, du äger!

Svar: åh, tack!
evelaan.blogg.se

2013-05-20 11:27:48
URL: http://jonnakristinaa.blogg.se/
Amanda

Tycker du verkar vara en stark och mogen tjej med dina erfarenheter som du delar med dig till dina läsare! Bra blogg, fina bilder och en fin tjej verkar du vara. :) Fortsätt så. Ps. Det här inlägget var bara bääst!

2013-05-20 16:42:22
Ninna

Förstår nog lite hur du känner. När jag började bli frisk så kändes det som att alla ifrågasatte mig så fort jag valde ett nyttigt alternativ. "Håller hon på att bli sjuk nu igen?!". NEJ, jag är bara sugen på sallad istället för pizza!!!

Vi kan inte låta vår historia påverka hur vi ska leva NU. Vill du vara hälsosam, så var det. Det viktiga är bara att det är vi som vill det, inte ätstörningen. Men det vet du redan.

Kramar till dig, fina du! <3

2013-05-20 20:25:41
URL: http://wiho.webblogg.se
molnfigur.blogg.se

jag tycker iallafall att maten såg sjuuukt otroligt god ut! och nyttig!

Svar: Det var den :)
evelaan.blogg.se

2013-05-21 20:12:15
URL: http://molnfigur.blogg.se/
Jessica

Du har så himla rätt. Jag förstår mig inte på de människor som nästan blir arga eller irriterade för att man vill äta nyttigt, de tycker nästan man är otrevlig eller oförskämd som tackar nej till en bulle eller efterrätt! Så jag kan inte allt annat än att hålla med dig. Stå på dig! Du gör det jätte bra.

Svar: Tack! Du med, kram!
evelaan.blogg.se

2013-05-23 14:19:47
Hannah

Jäklar vilken bra inlägg! Du får jättegärna länka inlägget i GGH (Girls goes healthy), tror många behöver läsa det här! FY SÅ BRA! :D

2013-05-23 20:14:53
URL: http://kajalpennor.blogg.se
Anonym

Jag personligen tycker du äter för lätt, men folk tycker ju olika. Varför bli sur bara för att folk tycker du äter för lite när du i själva fallet faktiskt gör det? Jag förstår att du har varit anorektiker och du kanske gillar att vara smal med pinniga ben med mellanrum på låren, men då är det väl bara att säga det? ''ja jag blir mätt på det här och ja det här är min middag, deal with it'' så kan du svara när någon kommenterar. Ta inte åt dig så mycket, vill du äta och leva smalt så go for it.

Svar: Om du last kommentarerna till den bilden på min instagram, förstår du varför jag tar illa vid. För det där var inte en trevlig kommentar, det var ett påhopp. Dessutom är det inget smalt i denna måltiden. Det är en sallad ja, men en näringsrik sådan. Halloumi, bönor, räkor, keso, ägg, avokoado.. PLUS surdegsbröd på sidan. Jag blir inte sur, inte alls. Men man kan också lämna kommentarern sagd på ett bättre sätt än hon gjorde!

Nej, jag eftersträvar inte att ha pinniga ben med mellanrum på låren, som du skrev. Jag eftersträvar att vara hälsosam och må bra. Sen struntar jag totalt i vad vågen säger om det :)
evelaan.blogg.se

2013-05-23 21:43:44
Ebba Molin

Jättebra skrivet! Jag förstår inte varför vissa ens ska lägga sig i, det är dina val och huvudsaken är ju att DU mår bra av det! I alla fall jag har full förståelse för din mat, och tycker inte den är konstig eller "för lite" överhuvudtaget!
Kram

2013-05-24 13:08:36
URL: http://molinebbas.blogg.se/
juliajensen.se

Stå på dig, hälsosam mat är viktigt för att vi ska slippa sjukdomar och upprätthålla en bra hälsa!!
Ätstörningar ser jag som något destruktivt, och att äta mat som ens kropp mår bra av och får byggstenar ifrån är allt annat än destruktivt.

kram

2013-05-24 21:52:09
URL: http://juliajensen.se/
Emma

Jag förstår vad du menar med att folk inte förstår vissa val man gör, och att bara för att man inte äter som dem är man inte frisk.
Själv har jag under tre års tid ändrat min livsstil och lyckats gå ner till en hälsosam vikt, då mina knän inte orkade bära min gamla vikt så jag fick ont i flera veckor ibland.
Men jag känner min kropp och mig själv så pass väl att jag inte äter mycket sött som godis eller fika osv, för jag vet att det triggar igång min hjärna, och har jag väl börjat så kan jag inte sluta, och jag vet att jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt av det.
Men även när jag förklarar det för andra så tittar de på mig som om jag inte är klok, och att jag MÅSTE ta den där Bullen osv.
Visst unnar jag mig godsaker, men inte varje dag, eller flera gånger på en dag, men vissa har fortfarande den där blicken och kommentarerna som gör så ont!
För det var inte lätt att bli mer hälsosam! Och när man väl blivit det så vill man ju fortsätta att må bra!

Men du är grym som kämpar! Det är uppmuntrande att läsa det du skriver! Och dina måltider ser goda ut och faller mig helt i smaken ;)!
Kram

Svar: Usch, förstår det! Stå på dig och ta hand om dig! Kram.
evelaan.blogg.se

2013-05-26 14:15:52
Ebba

Jg tror kanske att folk är liksom oroliga, osäkra och funderar på om t.ex. du tränar & äter hälsosamt pga ätstörningen eller för att du faktist vill det. Därav kommentarerna. Men vad du tänker och tycker är det ju bara du som vet! :)

Svar: Absolut, MEN det är skillnad på att bry sig och vara orolig, och att hoppa på en med obefogade kommentarer. :)
evelaan.blogg.se

2013-05-26 21:24:27
URL: http://mayfrihet.blogg.se
Angelica

ville bara kika in och informera om att jag har en ny blogg, eftersom att du kommenterade på min ig att du följer min blogg. (självklart följer jag din blogg också, haha)
angelicaolsson.forme.se
du är grym evelina, kram!

2013-05-26 22:24:55
URL: http://angelicaolsson.forme.se
Anonym

Äter du båda tallrikarna som en måltid?

Svar: Nej, den ena var till mamma :)
evelaan.blogg.se

2013-05-28 14:14:06
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: