Q/A DEL ETT

Försökte kategorisera frågorna och valde ut frågor som handlade om träning till att börja med, men det var så himla många frågor att jag får ta träningsfrågorna i två inlägg. :)
 
Q:Hur äter du när du tränar innan skolan, är lite lost inom området
A: Det beror på vad jag ska köra! Är det kondition på schemat äter jag ingenting innan, men kör jag styrka äter jag en vanlig frukost. T.ex proteingröt med äggknäcke. 
Q:Vad är dina mål med träningen just nu?
A: Jag har fokuserat på uppbyggnad nu i ett par månader, nästan enbart kört styrka och ätit mer än jag gjort av med, ökat en hel del vikter och är klart nöjd med det! Nu kör jag en liten minideff för att se hur min kropp reagerar på dessa olika påfrestningar. Bra att veta vad just din kropp svarar på. 
Har ett par mål inom träningen, och det är bland annat att lyfta 100kg i marklyft, klara 10 dips samt chins på raken, knäböja 100kg. Men det får ta den tid det tar! Stressar inte eller maxar för att kunna skryta om en ny vikt. Riskera aldrig att skada dig endast för att maxa. 
 
Q:Vilka kosttillskott använder du och vad äter du före och efter träning?
A: Jag använder mig just nu av Celsius innan, BCAA (denna <--- klick) under, samt proteinpulver efter träning. Tar även D-vitamin, zink och magnesium dagligen. 
 
 
Q:Jag undrar om du kan svara på vad som är skillnaden mellan att "deffa" och "bulka"? Har sett det både i bloggar och på instagram men fattar inte vad som är skillnaden och vad det gör för kroppen.
A: Att bulka innebär att man äter mer än man gör av med för att gynna maximal muskeltillväxt. Oftast kör man inte särskilt mycket kondition utan främst styrka. En del väljer att trycka i sig "dålig" mat för att komma upp i kalorier, men detta gör bara att deffen blir längre då man drar på sig en hel del onödigt fett, i min åsikt. 
Deffa innebär det motsatta - ät mindre än vad du gör av med på en dag. Man brukar säga att man ska lägga sig cirka 500kalorier under sitt energibehov för en stabil viktnedgång. Att deffa och banta är två olika saker - under en deff äter man fortfarande bra och relativt mycket för att behålla musklerna man fått under bulk, men tillräckligt lite för att bli av med överflödigt fett. 
 
 
Q: Jag undrar hur du gör för att veta vilka övningar du ska göra när du väl kommer till gymmet? Har du med dig en liten lapp med övningarna & vikterna osv eller kommer du ihåg allt i huvudet?
 
A: Jag kommer ihåg dem i huvudet! Ska jag testa någon ny övning kan det hända att jag skriver upp dem i mobilen, men oftast behövs det inte. Känner du att du behöver det, så ta med en liten hjälplapp. Jag borde egentligen skriva ner vikterna jag tar på varje övning i min träningsdagbok (klicka HÄR för att köpa en egen), men jag är för lat för att ta med den varje gång, haha. 

Q:Vilket är ditt favorit proteinpulver från fitnessguru?
A: Svårt! Gillar de flesta smakerna, men måste jag välja är det nog  DETTA eller DETTA 

Q: Äter du regelbundet dvs frukost, lunch, middag och mellanmål däremellan typ var tredje timme? Om inte, hur har du det upplagt? 
A: Jag äter när jag är hungrig, jag lyssnar på kroppen! Oftast blir det frukost, mellanmål, lunch, middag och möjligtvis något litet på kvällen. 

Q:Äter du kvällsmål trots att du inte är hungrig? Hur långt innan läggdags äter du kvällsmål och hur lång tid efter middagen? 
A: Då jag går och lägger mig så tidigt (nio-tio på vardagar) är mitt sista mål oftast middagen såvida jag inte blir jättehungrig. Middagen äter jag runt sex-sju tiden och det håller jag mig bra på! 
Q:Om man känner att man har svajig teknik i knäböj, borde man då sänka vikten och köra fler reps med bättre teknik? 
A: Ja, det tycker jag! Jag började om från noll för bara någon vecka sedan då min teknik var bristfällig, men nu är jag uppe på högre vikter än någonsin med kalasbra teknik! Det är bara att nöta, nöta och nöta lite till så fixar det sig. 

Q:Hur splittar du dina träningspass? 
A: Just nu blir det att jag kör framsida lår+vader, baksida lår+rumpa, axlar+mage, biceps+triceps, bröst, rygg. Det passar mig ganska bra just nu! Sen lägger jag in kondition lite varstans. Antingen efter ett av ovanstående pass, eller så tränar jag dubbelt. 

Q:Vad gillar du att träna mest och varför? 
A: Bröst har varit en favorit sen start! Men om det är övning du syftar på så ligger marklyft i topp just nu. Bröst får jag bäst kontakt i, och marklyft tränar så himla mycket. 

Q:Hur ofta tränar du ben? 
Kör du hela magpass för att stärka bålen eller lägger du in några magövningar lite då och då?
A: Två gånger i veckan! Jag lägger in mage lite då och då, utöver ett pass då jag fokuserar mer på mage. 
Q: Jag är 14 år & ska fylla 15 snart. Tycker du att det är för tidigt för mig att börja träna på gym? Har lite andra frågor också hehe.. Vad tycker dina föräldrar/närstående om att du äter nyttigt & tränar mer än "vanliga människor"? Och kan man bygga muskler även om man inte tar proteinpulver?
A: Nej, det tycker jag inte! Men jag tycker att du bör kontakta någon som kan hjälpa dig så du får rätt teknik från början och inte lasta på vikter utan att vara medveten om skaderiskerna. Fråga på ditt gym! 
De har accepterat att det är så jag vill leva, alla är vi olika! Glad att jag har sådant stöd. 
Självklart! DEt är inte alltid som jag tar proteinpulver efter ett pass, av den anledningen att jag får i mig tillräckligt via kosten. Bra mat räcker långt. :) 
 
 
Q: Hur gjorde du när du började gymma? Hur "lärde" du dig vad alla maskiner heter och hur man ska göra med tekniken, samt hur mycket vikt man ska börja med? Hur värmer du upp när du ska börja ett gympass? 
A: På det gymmet jag tränade på då ingick en genomgång av alla maskiner och ett grundupplägg i medlemskapet. Tips är att fråga i receptionen på ditt gym så hjälper dem dig gärna! 
Jag brukar köra med lättare vikter på just den muskelgruppen jag ska köra. T.ex kör jag knäböj värmer jag upp med 1 set bara stången och sedan lastar jag på vikter. 

Q: Jag har tränat på gym i ett år nu, men jag får inte så mycket resultat... Jag vet inte om jag kör fel sorters övningar eller för lite vikt. Hur långa är dina styrkepass och vilka övningar kör du?
A: Äter du kanske för lite? För mycket? Det är ju som de säger.. "you can't compete with what you eat". Äter du inte efter dina mål är det svårt att nå dem också! 
Mina pass är allt mellan 1-2 timmar långa, beror helt på vad jag kör! Längden på passen är inte det viktiga utan kvalitén. :) 
 
 
Q: Hej jag undrar ifall du har några tips på hur man känner sig bekväm på gymmet och även hur du lärde dig tekniken i de olika övningarna! Väldigt inspirerande blogg förresten :)
A: Åh, det är klurigt det där! Tänk att alla är så upptagna med sig själva att det antagligen inte ens märker av dig. Gå in och kör ditt eget race, och så kommer självförtroendet på köpet! Jag var väldigt osäker till en början, men nu skiter jag i vilket och bara kör. 
Fråga mycket, googla, titta på youtubevideos! 
Tack så jättemycket! :) 

Kommentarer
nicco

Jag har också en fråga kom jag på nu, du svarade på en fråga att om man inte äter efter sina mål så är det svårt att nå dom.
Personligen så vill jag gå ner i vikt, ganska mycket faktiskt. Men jag har så himla svårt att veta hur lite eller hur mycket jag ska äta, vad jag ska äta och hur ofta jag ska äta. Jag tränar ju hela tiden, men jag har problem med allt som har med kosten att göra. Har du några tips till mig?

2014-01-09 22:31:15
URL: http://lifeofnicco.blogg.se
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: