Foodprep

Något jag blivit duktig på är att sköta kosten. Dvs - planera, handla och tillaga ordentlig mat.
Har varit himla dålig på det tidigare och ofta har det blivit en skål med keso/kvarg till frukost, lunch och middag. Även till mellisarna! Sjukt gott, ja, men min kropp mådde inte bra av det. Var sjuk hipp som happ, trött konstant, tappade hår och hyn blev markant sämre. Är det värt det för en skål med frukostmat till alla dagens mål? För inte varierade jag mig heller - det var den där sablans skålen med keso/kvarg. Dag ut och dag in. Kanske en äggmacka på sin höjd.
Jag åt inte för lite eller så, tappade med andra ord inte vikt, men jag mådde så dåligt vilket syntes både på det yttre och det inre.

Jag lovade mig själv varje kväll att dagen därpå skulle jag se till att få i mig två lagade mål. Höll det förstås inte. Sänkte "kraven" och bestämde att ett mål per dag var tillräckligt. Men inte ens det åt jag.

OBSERVERA att detta inte grundades pga ätstörda tankar eller något sånt, bara ren lathet och så var det ju så gott.

Blev ett mål riktigt mål här och där, kanske ett eller två per vecka.
Tills jag fick nog och satte ner foten. Började planera bättre, handla hem mat/tina tex kyckling i kylskåpet över natten. Då var jag ju tvungen att äta det också. Började sakta men säkert må bättre ju fler tillagade mål jag åt. 
Nu har jag tagit det till en annan nivå, och "foodprepar" en till två gånger i veckan. Har fått in en vana att göra det på mina vilodagar, för det tar ju faktiskt någon timme att fixa ihop. (Har med andra ord blivit bättre på att ta en vilodag per vecka också. Viktigt att låta kroppen vila och återhämta sig!) 

Här nedan får ni se vad som serveras till lunch hos mig denna veckan. Kryddstarka nötfärsbiffar med kokt potatis samt laxfilé med ugnsbakad sötpotatis.

Det är så himla värt att ägna 1-2 timmar per vecka åt detta, för att sedan ha matlådor i kylskåpet att bara plocka fram, särskilt då jag brukar träna innan lunch och då kommer hem vrålhungrig. Detta gör det enkelt att välja bra mat och inte trycka i sig godis, mat från donken eller som i mitt fall, en skål med keso/kvarg, när hungern sätter in.

Kommentarer
molnfigur.blogg.se

det är jättebra av dig att göra så! själv brukar jag aldrig bli sugen på det jag lagat till dagen innan, just för att jag varit medveten "hela dagen" om vad jag skulle ha, utan vill alltid ha något nytt.. något jag måste lära mig att ignorera, för det blir verkligen ,mer stabilt att göra så som du gör. nu får jag också se till att bättra mig! ;)

Svar: Nja, jag är lite likadan. Eller var. Men samtidigt är jag en periodare och snöar in mig på saker, så ett tag gjorde jag ändå samma rätt till middag ett par dagar i rad, och då är det ju lika bra att jag gör matlådor ;)
evelaan.blogg.se

2013-07-01 21:14:42
URL: http://molnfigur.blogg.se/
Sandra

Story of My life! Dock ska de bli bättre nu! Har bestämt mig en gång för alla. Latheten ska inte vinna denna gången :)

Svar: Skönt! Kör hårt!
evelaan.blogg.se

2013-07-01 21:34:43
URL: http://sandrastenson.se
Caroline

Äter du aldrig mat som någon i din familj lagar? Såg att du vägde din mat, varför gör du det? Hoppas du vill svara på någon fråga

Svar: I min familj äter vi inte som vanliga "svenssons", alla samlade en viss tid. Vi är fyra pers, varav två inte tycker om den maten jag och mamma äter, så de äter vanlig husmanskost. Oftast jag som gör maten, men om jag någon dag inte känner för det gör mamma det istället. Inte svårare än så :) Tycker om att laga mat. För att veta så jag får i mig tillräckligt.
evelaan.blogg.se

2013-07-01 22:11:13
fight4fit

Har aldrig varit bra på att fixa storkok så där. Tycker de blir lite enformigt. Tröttnar du inte på att äta samma? :)

2013-07-01 22:37:17
URL: http://www.fight4fit.se
Elin

Jättebra gjort av dig! Men en fråga som inte menas som taskig, umgås du aldrig med vänner eller gör något annat än att vara på gymmet eller träna? Enligt bloggen o instan så är det bara träning o kost i ditt liv som tar plats. Stämmer det i verkligheten oxå? :)
Kram på dig. Du är en förebild för mig o många!

Svar: Jo, men det är inte vad min blogg eller instagram handlar om. Då hade jag haft en vardagsblogg/instagram. Skriver litegrann om min vardag, men inte mycket.
evelaan.blogg.se

2013-07-02 09:39:31
Caroline

En fråga till då,
Du säger att du äter efter din hunger, mer när du är hungrig och mindre när du inte är hungrig. Äter fritt och när du känner för det.
Varför då väga och så? Tar det inte onödigtid? Tror du inte du skulle äta tillräckligt iallafall?

Svar: För att se till så det blir en fullständig portion. Dålig vana, vägde alltid allt innan när jag räknade kalorier. Har just slutat, så det sitter väl i. Väger inte allt slaviskt direkt.
evelaan.blogg.se

2013-07-02 21:53:10
Paula

Duktig du är! Jag själv brukar göra mat för max 2-3 dagar för jag annars e rädd att köttet blir dåligt haha! Lägger du allt i kylen eller går något in i frysen också?

2013-07-03 19:17:35
URL: http://finest.se/pocahontas
Helene

Bra att du äter riktig lagad mat! Min kropp är inte heller så förtjust i keso eller kvarg, får dålig hy av det, pga komjölken.

Har ett tips som är bra när man lagar mat till sig själv :) Att sätta in 2 laxbitar och två torskbitar i ugnen och sen har man dem i kylen och äter varannan torsk och varannan lax^^ Laxen innehåller ju bra fetter, men de gånger man äter torsk brukar jag hälla olivolja på grönsakerna och kolhydraterna (oftast blandar jag runt allt - blir jättegott!"). Nötter funkar ju också bra, eller avocado som du brukar äta.

2013-07-04 08:04:46
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: